وبلاگ

صنعت پلاستیک ایران، فرصت ارز آوری

صنعت پلاستیک

کشور ایران با دسترسی به منابع عظیم نفت و گاز و سایر منابع زیر زمینی همواره فرصت بی نظیری در ایجاد صنایع پایه و مادر داشته است، به گونه ای که با وجود مواد اولیه و صنایع تبدیلی بتواند محصول نهایی مورد نیاز مصرف کننده را نیز تولید کرده و به بازار های مصرف عرضه کند. چه بازار داخلی و چه بازار بین المللی. برخی از این کالاها به واسطه تحریم های طولانی مدت کشورهای غربی با مشکلات تولید و صادرات مواجه بوده است. با اینحال یکی از صنایع پایه کشور که در این زمان می تواند کمک کننده به موتور اقتصادی و تولیدی کشور باشد صنعت پلاستیک است.

صنعت پلاستیک ایران در چند دهه اخیر رشد بسیاری داشته است. این صنعت علیرغم نوپا بودن در کشور، رشد خیره کننده ای را داشته است بطوریکه امروزه به عنوان مکمل در کنار سایر صنایع کشور قرار گرفته و علاوه بر محصولات صرفا پلاستیکی مصرفی جامعه، امکان تولید محصولات به روز دیگر را نیز فراهم کرده است. عمده محصولات پلاستیکی مانند: ظروف، لوازم خانه و آشپزخانه، وسایل پزشکی، آرایشی، بهداشتی و… می باشد.

حمایت دولت ها، حضور سرمایه گذاران

صنعت پلاستیک ایران مرهون حضور و دوام سرمایه گذاران در زمینه تولید و حمایت های دولتی است. نتیجه چند دهه فعالیت مستمر باعث رشد تولید و افزایش صادرات در تمامی بخش های این صنعت شده است. در حقیقت امروزه یکی از صنایع مهم و استراتژیک در ایران، صنعت پلاستیک است.

افق روشن برای صنعت پلاستیک در ایران

همانگونه که در ابتدا گفتیم دلایل متعددی برای آینده روشن و تاثیر گذار این صنعت در اقتصاد ایران وجود دارد. در زیر برخی از این دلایل را بیان می کنیم:

وجود منابع طبیعی:

ایران یکی از غنی ترین کشورهای دنیا و خاورمیانه در ذخایر نفت و گاز است. همین مساله باعث می شود که ما برای سالیان بسیار زیاد بلکه دهه ها و یا قرن ها همواره مواد اولیه مورد استفاده این صنعت را داشته باشیم. این یک مزیت رقابتی مهم و پایدار را برای تولید محصولات مشتقه ایجاد می کند. ذخایر نفت و گاز به عنوان ماده ی اولیه و اصلی برای تولید پلاستیک های پلیمری مانند: پلی استایرن، پروپیلن و پلی اتیلن می باشد.

نیروی کار

نیروی کار در ایران نسبت به سایر کشورها ارزان تر است. همین مساله دلیل مهمی برای پایین نگه داشتن قیمت تمام شده تولید است. از این رو در صورت وجود ساختار بهینه تولید، تولیدکنندگان توان رقابتی با سایر فعالین جهانی را دارند.

دسترسی به تکنولوژی های روز تولید

تقریبا هیچ کدام از دستگاه ها و تجهیزات به روز دنیا برای تولید محصولات صنعت پلاستیک تحریمی نیستند. از این رو به راحتی میتوان با نوسازی و تجهیز مدرن کارخانجات تولیدات به روز داشت.

دو مولفه تاثیر گذار اول به همراه مولفه سوم یعنی تکنولوژی روز می تواند این صنعت ایران را در جهان پیشتاز کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *